Najmenej deväť reťazcov rýchleho občerstvenia a sietí reštaurácií v
nedávnom prieskume uviedlo, že niektoré z ich prevádzok čelia
krátkodobým výpadkom v dodávkach rôznych kľúčových ingrediencií a
výrobkov.
Zoznam nedostatkových položiek sa pritom neustále mení a zahŕňa nielen
potraviny, ako sú napríklad párky či kuracie krídla, ale aj
nepotravinárske produkty, ako je plastový obalový materiál a papierové
tašky.
V polovici júna najväčší juhokórejský reťazec rýchleho občerstvenia
Lotteria na svojej webovej stránke upozornil zákazníkov, že jeho
reštaurácie nahradia obľúbené hranolky syrovými tyčinkami. Odôvodnil to
ťažkosťami s dodávkami, ktoré zasiahol nedostatok lodných kontajnerov. A
tiež dlhšími a dôslednejšími colnými kontrolami v súvislosti s ochranou
zdravia počas pandémie nového koronavírusu.
"Problémy s dodávkami by mohli pokračovať až do roku 2022," uviedol prezident Federálneho rezervného systému v St. Louis James Bullard.
Pokrok pri očkovaní proti ochoreniu COVID-19 vo vyspelých ekonomikách
umožnil ich opätovné otváranie. To spôsobilo prudký nárast dopytu po
jedle v reštauráciách a na iných miestach, ktoré zaskočili výrobcov a
dodávateľov potravín.
Ak budú reštaurácie čeliť nedostatku základných výrobkov dlhšie,
riskujú, že sklamú veľa zákazníkov, ktorí sa môžu presunúť inam,
upozornil Barry Friends, partner v konzultačnej spoločnosti pre
potravinársky priemysel Pentallect.
Franšíza reťazca Wendy's na juhu Spojených štátov vo štvrtok (1. 7.)
uviedla, že dostala iba polovicu šalátu, ktorý si objednala, zatiaľ čo v
newyorských prevádzkach Subway chýbalo pečené hovädzie mäso, grilované
kura, kečup aj pikantná horčica. Niektorým prevádzkam spoločnosti Yum
Brands zase došli papierové tašky.
Výpadky dodávok sú dočasné a líšia sa podľa trhu a obchodu, uviedla sieť
kaviarní Starbucks, ktorá v uplynulých mesiacoch zápasila s nedostatkom
ľadového zeleného čaju či škoricového sirupu, a tiež špenátu a syra
feta.
V prípade Británie sa k tomu ešte pridal návrat prisťahovalcov do ich
domovských krajín po brexite. V celom dodávateľskom reťazci v Spojenom
kráľovstve tak zostali neobsadené tisíce pracovných miest a
znovuotvorenie reštaurácií tento "efekt" zosilňuje, uviedol Shane
Brennan, šéf združenia mraziarenských a chladiarenských podnikov.
"Zvládli sme fázu panického nákupu, zvládli sme neistotu spojenú s blokádou. Teraz sa snažíme zvládnuť prevádzku bez ľudí," dodal.